Hantering av anmälan om tillsyn
Ett tillsynsärende kan starta när en person gör en anmälan eller på vårt initiativ, som myndighet. Tillsynsprocessen kan se olika ut beroende på vad ärendet gäller, men oftast följer det nedan beskrivning.
Läs mer om vad som kan vara ett tillsynsärende och hur du gör en anmälan om tillsyn.
Så går ett tillsynsärende till
När vi har tar emot en anmälan startar vi ett tillsynsärende och informerar fastighetsägaren om ärendet.
När ärendet fördelas till handläggare enligt nämndens fastställda tillsynsplan görs en inledande granskning kring vad som är anmält och vad som finns i arkivet sedan tidigare som kan påverka kommande prövning.
I de flesta ärenden behöver vi göra ett besök på platsen, för att kunna bilda oss en uppfattning kring det ärendet handlar om.
Normalt sett informerar vi i god tid om att vi kommer göra ett tillsynsbesök.
Fastighetsägaren eller annan ansvarig behöver inte vara med på besöket, men vi har rätt att få tillträde till fastigheter och byggnadsverk.
Om det är bråttom eller av något skäl olämpligt att på förhand informera om tillsynsbesöket, kan vi i vissa fall göra oanmälda besök. Det kan handla om till exempel säkerhetsrisker för de som vistas i eller vid en byggnad.
Inmätning
Det kan i många fall behöva göras en inmätning av aktuell åtgärd exempelvis för att ta reda på hur stor en uppförd byggnad är. Inmätningen försöker oftast göras i samband med platsbesök men det kan också vara så att det sker i efterhand. Inmätning görs av Geodataenheten.
Under utredningens gång ger vi fastighetsägaren eller annan ansvarig, tillfälle att förklara vad som utförts, vad avsikten var och när det genomförts.
När vi väl har allt underlag så tar vi ställning till sakfrågan och så skickas en skrivelse ut till ansvarig där vår bedömning av eventuell överträdelse framgår. I den bedömningen framgår också fortsatta alternativ för ärendet framåt. Om vi bedömer under utredningens gång att det inte är en överträdelse så fattas istället ett beslut om att avsluta ärendet genom en avskrivning.
Om ärendet kräver ett beslut om ingripande eller påföljd i nämnden så skrivs ett förslag till beslut där vi redogör vår utredning och vilket beslut vi vill att nämnden ska besluta om. Detta kommuniceras till fastighetsägaren eller annan ansvarig där de berörda kan inkomma med yttrande på vårt förslag.
I samband med det får fastighetsägaren information om vid vilket sammanträde nämnden fattar beslut.
Politikerna i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden får ta del av fastighetsägarens eller annan ansvarig eventuella yttrande innan de fattar beslut i ärendet.
Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens fattar normalt sett beslut om ingripande och påföljd vid ett av deras sammanträden. Sammanträde sker en gång i månaden.
Det vanligaste beslutet är beslut om en byggsanktionsavgift, det är en avgift för att man har gjort en överträdelse av plan- och bygglagen.
Nämnden kan även fatta beslut om ett antal ingripanden, förelägganden/förbud, vilka också kan förenas med vite. Vite är en avgift som ska betalas om man inte fullföljer det som står i föreläggandet.
När beslut har fattats i nämnden som den berörda har tagit del av så har man rätt att överklaga beslutet till Länsstyrelsen. Överklagan ska inkomma inom 3 veckor från att berörd fick beslutet till sig.
När ett beslut om ingripande eller påföljd har fått laga kraft samt tiden enligt föreläggandet har passerat, följer vi upp om beslutet har följts. Det kan i vissa fall innebära att vi gör ett nytt besök på plats.
Alla tillsynsärenden ska avslutas med ett beslut. I det beslutet ska det framgå varför vi avslutar ärendet. Ett ärende avslutas om en anmäld åtgärd inte var en överträdelse eller att man som ansvarig har gjort det olovliga lovligt, kan vara genom att ha fått lov i efterhand för en åtgärd, betalat en byggsanktionsavgift eller vidtagit rättelse på annat sätt exempelvis tagit bort åtgärden.
Beslutet skickas till fastighetsägare och annan ansvarig men också till anmälare om den inte är anonym.
Hur lång tid tar ett tillsynsärende?
Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Så säger förvaltningslagens generella bestämmelser som gäller för tillsynsärenden.
Vi prioriterar inkomna ärenden utifrån vår tillsynsplan. Vi har många pågående tillsynsärenden och det kan därför ta lång tid innan vi påbörjar en handläggning.
I första hand hanterar vi tillsynsärenden som direkt berör hälsa och säkerhet och särskilt där det förekommer en risk för barn. Målsättningen är att hantera de tillsynsärendena inom ett halvår, från att vi fått in en anmälan eller själva initierat tillsynen.
Avgifter och taxor
I vissa fall kan det bli aktuellt med en byggsanktionsavgift för bland annat olovligt byggande. Eller ett vite om någon inte följer ett föreläggande eller ett förbud som vi har utfärdat.
Läs mer om våra avgifter och taxor.
Överklaga
Om du är sakägare i ett tillsynsärende (till exempel fastighetsägare eller anmälare) kan du ha rätt att överklaga ett beslut som du är missnöjd med. Läs mer om att överklaga.
Begäran om att avgöra ärendet
Om du har lämnat in en anmälan om tillsyn och vi inte har fattat beslut i ärendet inom sex månader, har du rätt att begära att vi ska avgöra ärendet. Det kallas att väcka dröjsmålstalan.
Du kan bara lämna in en dröjsmålstalan en gång under ärendets gång. Dröjsmålstalan ska vara skriftlig och du ska lämna den till bygglovenheten.
Följande uppgifter ska du skriva i dröjsmålstalan:
- personuppgifter för den som lämnar in en dröjsmålstalan (namn, adress, kontaktuppgifter)
- vilket ärende det gäller
- att det är en dröjsmålstalan det gäller
Om vi avslår din begäran har du rätt att överklaga beslutet till Länsstyrelsen.
Läs mer om dröjsmålstalan i Förvaltningslagen (2017:900).
Läs mer om vad som kan vara ett tillsynsärende och hur du gör en anmälan om tillsyn.