Frågor och svar om hemsänd matlåda
Här har vi samlat de vanligaste frågorna kring hemsänd matlåda.
Vem kan få hemsänd matlåda?
Alla som har behov av matlådor och som är folkbokförda i Nyköpings kommun får ansöka om det. En biståndshandläggare från kommunen fattar beslut (biståndsbeslut) om en person anses ha det behovet.
Hur anmäler jag intresse för att få matlåda?
Du kan ansöka här på webben genom att fylla i en blankett. Om du inte kan göra det via dator eller mobiltelefon kan du ringa kommunens Kundtjänst som hjälper dig. Telefonnumret är 0155-24 80 80.
Vad kostar matlådorna?
Matlåda kostar 42 kr per portion. Priset gäller från 1 januari 2025.
Hur kan jag se menyn för kommande leverans?
Du kan se kommande menyer här på kommunens webbplats. Har du inte tillgång till dator går det också bra att ringa Kundservice på telefon 0155-24 80 80.
För dig som redan är kund skickas kommande meny också hem till dig med matlådeleveransen. Där kan du se vilka maträtter som du har att välja mellan inför nästa beställning. På baksidan av menyn hittar du också information om vad maträtterna innehåller.
Hur går beställningen till?
Du beställer dina måltider tillsammans med hemtjänstpersonalen eller boendestödjare. Personalen har en surfplatta eller mobiltelefon som är uppkopplad till internet, där de lägger in beställningen. På surfplattan kan du se menyn. Menyn presenteras med bilder samt namn på maträtterna. Du väljer själv vilka matlådor du vill ha och personalen hjälper dig med beställningen.
När måste jag senast beställa?
Du beställer din mat senast torsdag veckan innan leverans.
När får jag min mat levererad?
Matlådorna levereras en gång per vecka, på torsdag eller fredag. Det går inte att anpassa leveransdag eller tid efter individuella önskemål.
Vad gör jag om något är fel med min leverans?
Då ska du kontakta kommunens kundservice eller din hemtjänst. På webbplatsen för matlådemenyerna hittar du kontaktuppgifter och telefontider.
Kan jag beställa flera portioner av samma rätt?
Ja, det kan du göra.
Kan jag välja hur många matlådor jag vill ha?
För kommande vecka kan du välja som max 7 matlådor. Skulle du behöva fler matlådor får du ta kontakt med hemtjänsten/boendestödjaren.
Du kan välja att inte beställa någon matlåda alls om du av någon anledning inte har behov av det en viss vecka.
Hur vet jag vad maträtterna innehåller?
På menyns baksida finns en förenklad lista över ingredienser. Har du en kostallergi behöver du anmäla det till din biståndshandläggare, hemtjänst eller boendestöd.
Följer det med tillbehör till matlådan så som rödbetor, inlagd gurka, lingonsylt eller ketchup?
Nej, du behöver själv köpa hem de tillbehör som du vill ha till maträtterna. På baksidan av menyn som skickas hem till dig kan du se vilka tillbehör som köket rekommenderar. På matbilderna kan du även få lite inspiration till vad som kan passa bra till maträtten.
Hur lång hållbarhet har matlådorna?
Bäst före-datum står på förpackningens etikett. Hållbarheten gäller under förutsättning att den obrutna förpackningen förvaras i kylskåp (max +8°C). Öppnad förpackning där maten inte varit värmd, hanteras som färskvara. Maten ska inte sparas längre än två dagar efter att förpackningen brutits.
Hur ska jag värma matlådan?
I vår broschyr för hemsända matlådor hittar du uppvärmningsinstruktioner.
Vilken rätt ska jag äta när?
Du bestämmer själv vilken rätt du vill äta när, inom hållbarhetsdatumet.
Hur kan hållbarheten vara så lång på matlådorna?
Maten lagas i Mariebergsgårdens kök med tillagningstekniker som är anpassade för matlådor, vilket ger bättre kvalitet och längre hållbarhet.
Hur ska jag göra om jag har en kostallergi och/eller behov av konsistensanpassad kost?
Har du en kostallergi eller behov av konsistensanpassning behöver du anmäla det till din biståndshandläggare, hemtjänst eller boendestödjare. Här hittar du kommunens riktlinjer för anpassade måltider.
Hur levereras mina matlådor?
Matlådorna körs ut i kylbil av Samhall på torsdagar och fredagar.
Vem hjälper mig att packa upp och/eller värma mina matlådor?
Hemtjänstpersonalen/boendestödjaren kan hjälpa dig vid behov. Prata med din hemtjänst, boendestödjare eller biståndshandläggare.
Vad gör jag om jag vill göra planerade uppehåll i mina beställningar, t.ex. om jag reser bort?
Då meddelar du hemtjänsten/boendestödjaren att du inte vill lägga en beställning för de dagar du inte vill ha matlåda. Du behöver inte kontakta köket för detta.
Om jag har beställt matlådor men blir sjuk och hamnar på sjukhus; vad gäller då?
Avgift för matlåda behöver inte betalas:
- om beslutad insats uteblir på grund av kommunen
- vid sjukhusvistelse
- om du själv sagt att du inte behöver insatserna minst sju dagar i förväg på grund av resa eller dylikt.
Hur gör jag för att avsluta tjänsten hemsänd matlåda?
Du kontaktar din hemtjänst, boendestödjare eller biståndshandläggare.
Hur lång är uppsägningstiden om jag vill avsluta mitt abonnemang på matlådor?
Du behöver avsluta ditt abonnemang senast en onsdag för att inte få leverans veckan efter.
Hur lång tid tar det till att jag får min första leverans efter att jag fått mitt bistånd beviljat?
Det tar cirka 7-10 dagar.