Trygghetslarm

Trygghetslarm hjälper dig att tillkalla personal om du har behov av hjälp. Att ha trygghetslarm ska bidra till att du känner dig trygg hemma. 

Hur fungerar trygghetslarm?

Trygghetslarm är till för den som riskerar fallolyckor i hemmet eller vill kunna tillkalla hjälp vid behov. Det finns i ditt hem och är digitalt. Larmet är enkelt att installera och du larmar kommunens samordningscentral i Nyköping genom att trycka på armbandets larmknapp.

Samordningscentralen är bemannad dygnet runt och du kommer snabbt i kontakt med hemtjänsten, antingen via telefon eller via hembesök. Trygghetslarmets räckvidd är inne i bostaden.

Nyckelfritt lås

Hos den som beställer trygghetslarm installeras ett nyckelfritt lås med automatik utan kostnad.Kommunens låsinstallatör bokar en tid för det. En nyckel ska alltid finnas kvar på kommunens samordningscentral.

Vid akut sjukdom ska du alltid ringa 112.   

Trygghetslarmet testas automatiskt och kontinuerligt så att det fungerar som det ska. Testet genomförs utan att du märker det.

Vem har rätt till trygghetslarm?

Trygghetslarm beviljas dig som av olika anledningar har en ökad fallrisk och/eller upplever dig själv som otrygg i hemmet.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Kostnaden för trygghetslarm grundar sig på din inkomst och kan högst vara 308 kronor per månad. Det kostar ingenting att larma, det ingår i din månadsavgift.

Kan du ta med larmet till sommarstugan?

Ja, det är möjligt om fritidshuset ligger inom kommunen. Ligger det i en annan kommun behöver du i god tid ta kontakt med en biståndshandläggare i den kommunen du ska vistas i och beställa ett trygghetslarm. Den kommunen får sen installera ett larm för den aktuella perioden. Vill du ha kvar ditt larm hemma får du betala för två larm.

Ansöka om trygghetslarm

Vill du ansöka om trygghetslarm så gör du det enklast via vår e-tjänst, Ansök om hemtjänst. Inne i e-tjänsten klickar du i att det är trygghetslarm du vill ansöka om. 

Ansökan om trygghetslarm/hemtjänst

Har du ingen möjlighet att använda e-tjänsten eller om du har frågor så är du välkommen att kontakta Kundservice så hjälper dom dig vidare, telefon 0155-24 80 80 eller e-post kundservice@nykoping.se

Flytta, återlämna eller nytt armband

Om du ska flytta till en annan bostad och ska ha trygghetslarmet med dig ska du anmäla om det. Du ska också anmäla om du ska lämna tillbaka ditt tryghetslarm eller om du behöver ett nytt armband till ditt tryhhetslarm. 

Anmäl flytt, nytt armband eller anmäl om att återlämna, i e-tjänst

Kontakta oss

För frågor om trygghetslarm

Telefon Kundservice:
0155-24 80 80

Telefontid:
Vardagar kl. 7-16

E-post:
kundservice@nykoping.se

 

 

 

 

 

 

För återlämning av trygghetslarm

Larminstallatör

Telefon: 0155-24 85 85
Telefontid vardagar 
kl 8-9.30

 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny