Förskola - kommunal
Läs om hur du ansöker om förskola, hanterar plats i förskola eller ändrar inkomstuppgifter. Utifrån vår pedagogiska idé "Barnens bästa förskola" ska barnen få trygghet, utveckling och omsorg på bästa sätt - se filmen.
Se vilka förskolor som finns i Nyköping
För dig som har barn i kommunal förskola använder vi systemet Schoolsoft
Ansöka om eller hantera plats i förskola
Ansöka om plats
Du kan när som helst under året söka till de kommunala förskolorna.
För att ansöka om plats på fristående förskola ska du kontakta förskolan. Se alla förskolor.
Tacka ja eller nej
Om du fått ett erbjudande om plats i kommunal förskola ska du tacka ja eller nej till platsen.
Vi strävar efter att erbjuda plats så nära som möjligt efter dina önskemål. Klarar vi inte att inom fyra månader erbjuda plats enligt ditt önskemål kan vi i stället erbjuda plats inom hela kommunen.
När ditt barn inte längre behöver sin förskoleplats ska du säga upp den.
Använd vår e-tjänst för att:
- Ansöka om plats
- Tacka ja eller nej till erbjuden plats
- Ansöka om byte av förskoleplats
- Säga upp plats
Läs mer om regler och avgifter för förskola.
Ansöka om plats för barn folkbokförda i annan kommun
Flytta till Nyköpings kommun
Du som bor i annan kommun och ska flytta till Nyköpings kommun ansöker om förskoleplacering genom e-tjänsten eller ansöka genom ansökningsblankett. Du behöver komplettera din ansökan med underlag som styrker din kommande inflyttning till Nyköpings kommun, till exempel kvitto på flyttanmälan från Skatteverket.
Inte flytta till Nyköpings kommun
Om du som vårdnadshavare vill ansöka till någon av Nyköpings kommuns kommunala förskolor för ditt barn som inte är folkbokförd i Nyköping (och som inte heller avser att folkbokföras i Nyköpings kommun) behöver du inkomma med en ansökan. Placeringen kan beviljas i mån av plats eller om det finns särskilda skäl.
Tacka ja eller nej till erbjuden plats
Om du fått ett erbjudande om plats i förskolan behöver du tacka ja eller nej till platsen.
Vi strävar efter att erbjuda plats så nära som möjligt efter dina önskemål. Klarar vi inte att inom fyra månader erbjuda plats enligt ditt önskemål kan vi i stället erbjuda plats inom hela kommunen.
Lägga in eller ändra schema
Du kan registrera eller ändra schema:
Tänk på att du måste lägga in schema med två dygns framförhållning. Schemat ska visa vilka tider barnet ska vara på förskolan.
Ändra inkomstuppgifter
Avgiften för en placering i förskola räknas per månad med hushållets samlade bruttoinkomst som grund. Om din inkomst ändras ska du meddela det till oss. Din inkomst blir inte automatiskt uppdaterad.
E-tjänst för att ändra inkomstuppgift
Lämnar du inte inkomstuppgifter för hushållet får du betala maxtaxa, enligt kommunens avgiftsregler.
Läs instruktioner för hur du ändrar inkomst i e-tjänsten.
Har du inte Bank-ID kan du ändra inkomstuppgift via blankett.
Tänk på att du måste göra dina ändringar före den sista i månaden för att vara med vid beräkningen av nästa månads avgift. För egna företagare och andra som kan ha svårt att beräkna sin inkomst kan en individuell beräkning ske.
Läs mer om inkomstuppgifter och vad som räknas som inkomst samt övriga regler.
Säga upp plats
När ditt barn inte längre behöver sin förskoleplats ska du säga upp den.
Uppsägningstiden är en månad, från att handläggare har tagit emot uppsägningen.
Om du säger upp din plats, men tackar ja till en ny plats i förskola eller fritidshem inom de närmaste fyra månaderna, får du betala avgiften för hela den mellanliggande tiden.
E-tjänst för att säga upp plats i förskola
Har du inte bank-ID kan du säga upp plats via blankett.
Vid växelvis boende
Om vårdnadshavarna är separerade och båda har plats på förskola så ansvarar respektive vårdnadshavare för att säga upp sin plats.
Ansöka om att byta förskola
Vill du byta förskola gör du en ansökan om det i e-tjänsten. Du kan när som helst under året göra en ansökan om byte av förskola. De fristående förskolorna kontaktar du direkt för att ansöka om plats.
Så jobbar vi i Nyköpings förskolor
Barnens bästa förskola - vår pedagogiska idé
I Nyköpings kommun ska vi ha en likvärdig förskola av hög kvalitet. Till grund för vår utbildning ligger skollagen, Skolverkets läroplan för förskola (Lpfö18), diskrimineringslagen och FN:s barnkonvention. Utifrån det och vår pedagogiska idé - Barnens bästa förskola - driver vi vår utbildning, så att barnen i förskolan på bästa sätt ska få trygghet, utveckling och omsorg.
Läs mer om de olika delarna i vår pedagogiska idé:
Förskolan är en demokratisk mötesplats där vi ger alla barn förutsättningar att bli sitt bästa jag. Relationer är centrala i utbildningen.
I Nyköpings förskolor:
- Har vi ett professionellt förhållningssätt i alla kontakter.
- Reflekterar vi öppet kring förhållningssätt och värdegrund.
- Möter vi varje barn med tilltro och ser alltid den goda intentionen.
- Reagerar och agerar vi alltid om någon kränks eller diskrimineras.
- Är vi stödjande, tillåtande och bekräftande
- Är vi aktiva, kommunikativa och lyhörda i mötet med barnen.
- Respekterar vi barnen och ger dem möjlighet att ta ansvar.
- Förmedlar vi gläde och framtidstro.
- Skapar vi goda och tillitsfulla relationer med barn, vårdnadshavare och kollegor.
Miljöer och material är verktyg för undervisning och lärande, och ger barnen möjlighet att använda olika uttrycksformer.
I Nyköpings förskolor:
- Skapar vi miljöer som inbjuder till samspel och kommunikation.
- Arbetar vi medvetet med språkfrämjande material och böcker.
- Använder vi olika digitala material som komplement för att berika utbildningen.
- Uppmuntrar vi lek, fantasi och utforskande.
- Tar vi tillvara på och stöttar kreativitet och uppfinningsrikedom.
- Använder vi återbruksmaterial och naturmaterial som ett komplement inom utbildningens alla delar.
- Reflekterar vi återkommande över hur våra miljöer stödjer och utvecklar barnen och utbildningen.
Vi ser möjlighet till lärande i de olika situationer och miljöer vår vardag befinner sig i. Vi varierar undervisningen och använder olika metoder, sinnen, tekniker och material.
I Nyköpings förskolor:
- Arbetar vi utifrån en helhetssyn på barn och barnens behov, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet i utbildningen.
- Planerar vi medvetet vår undervisning mot läroplanens mål och intentioner.
- Tar vi tillvara på barnens erfarenheter, intressen, tankar och idéer samt lust att lära.
- Anpassar vi undervisningen utifrån varje enskilt barn.
- Genomför vi undervisning i samspel och interaktion med barnen.
- Använder vi leken och lärmiljön som verktyg.
- Varierar vi undervisningen och använder olika metoder, sinnen, tekniker och material.
- Använder vi våra analyser för att utveckla undervisningen.
- Utvecklar vi som pedagoger ständigt vårt ledarskap och reflekterar över vår roll i olika undervisningssituationer.
Vår undervisning utgår från en vetenskaplig grund. Vi översätter lärolplanens mål i vardagliga situationer och analyserar nuläge, prioriterade mål, vägen dit och resultat.
I Nyköpings förskolor:
- Följer vi upp om de förändringar vi gör i undervisningen har effekt på barnens utveckling och lärande, och deras förändrande kunnande.
- Utvecklar vi utbildningen med hjälp av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
- Använder vi pedagogisk dokumentation som underlag i vårt systematiska kvalitetsarbete.
- Deltar alla i dokumentation, uppföljning och utvärdering av utbildningen tillsammans med arbetslaget i förhållande till läroplan.
Vårt språkutvecklande arbetssätt utgår från en helhetssyn på barns utveckling där språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman.
I Nyköpings förskolor:
- Har vi medvetna och höga förväntningar på barnens språkutveckling.
- Stöttar vi barnen att utveckla sina språkliga förmågor.
- Är vi lyhörda och ger varje barn gott om tal- och tankeutrymme.
- Ställer vi öppna och nyfikna frågor till barnen.
- Stretchar vi språket.
- Stöttar vi alla barn att uttrycka sig verbalt eller genom alternativ kommunikation.
- Arbetar vi medvetet med högläsning för barnen.
- Får barnen utforska skrift, bokstäver och symboler i varierande sammanhang.
- Är lärmiljöerna språkstimulerande både inne och ute.
Vi använder förskolecyklar och förskolebussar för att skapar möjlighet för flera barn att tillsammans ta sig ut på äventyr på ett hållbart sätt.
Förskolebussar
Tre av våra förskolor har tillgång till en förskolebuss. Bussarna kompletterar förskolorna utifrån platsbehov och är på så sätt mobila. Här möts barn från olika områden för att leka i andra miljöer. Varje buss rymmer 20 stycken barn.
Bussarna är en förlängd arm för den utbildning som sker på förskolan.
Förskolecyklar
Det finns ett 50-tal förskolecyklar på Nyköpings kommuns förskolor. Cyklarna är eldrivna med sittplats för 6 barn i en vagn framtill.
Förskolecyklarna gör att förskolan blir mer flexibel och mobil i sin undervisning.
Vad måste vi lära oss för att ge våra barn rätt förutsättningar att utvecklas mot målen? Vi jobbar med kollegialt lärande för att utveckla vår utbildning och undervisning.
I Nyköpings förskolor:
- Arbetar vi med att ge, och ta emot, konstruktiv, framåtsyftande återkoppling för att hjälpa varandra att utvecklas.
- Visar vi en öppenhet och nyfikenhet till varandra och bidrar till god reflektionskultur.
- Har vi en plats, tid och syfte med reflektionsforum/pedagogisk utvecklingstid och systematiskt kvalitetsarbete.
- Är alla delaktiga i reflektionen och förberedda inför reflektionsforum/pedagogisk utvecklingstid/systematisk kvalitetsarbete genom att ha med sig underlag och tankar.
- Leder reflektionerna till utveckling där alla är delaktiga och ansvariga både i processen och genomförandet.
Vi arbetar i mindre barngrupper för att skapa bättre förutsättningar att se alla barn och arbeta med barns delaktighet och inflytande.
I Nyköpings förskolor:
- Är pedagoger indelade i arbetslag som arbetslagsledare leder. Arbetslagsledarna driver det pedagogiska arbetet i förskolan i en kvalitetsgrupp som leds av biträdande rektor
- Använder vi pedagogisk utvecklingstid för att skapa kvalitet och utveckling i utbildning och undervisning. Arbetet sker genom det systematiska kvalitetsarbetet. Den pedagogiska utvecklingstiden kan vara i arbetslaget eller enskilt.
- Har vi barnhälsogrupp där vi säkerställer arbetet utifrån varje barns möjligheter och behov. Syftet med barnhälsogruppen är att öka kunskapen kring förebyggande och hälsofrämjande insatser, och leds av biträdande rektor med stöd från specialpedagog.
- Finns samordnare som ansvarar för helhetsperspektiv med bemanning, inköp och lokaler.
- Har alla pedagoger resurstid för möten, APT, kompetnsutveckling eller annat som behöver ske utanfö schemalagd arbetstid.
- Reflekterar vi kring vår utbildningsplanering och organisation utifrån barnens bästa i de olika situationer som finns i förskolan, så väl situationer i undervisningen och i rutiner.
Kontakta oss
Handläggare Förskola och Fritidshem
E-post:
barnplacering@nykoping.se
Telefon Kundservice:
0155-24 80 80
Telefontid:
Helgfri vardag kl 09:00-16:00