Nyköping i sociala medier

Det ska vara enkelt och snabbt att kommunicera med oss. Nyköpings kommun använder sociala medier för dialog med medborgare, precis som e-post och telefon.

Övergripande mål, krav och principer som gäller för både intern och extern kommunikation finns i Nyköpings kommuns kommunikationspolicy.

Vi följer dataskyddsförordningen (GDPR) som innebär att vi ska skydda personuppgifter. Det innebär att vi inte lägger ut bilder eller personuppgifter till personer utan deras samtycke.

Nyköpings kommuns officiella sidor på sociala medier

Vi har tre officiella sociala mediekanaler som riktar sig till en bred allmänhet: 

  • Nyköpings kommuns Facebooksida är den största sociala kanalen och används för att möta användaren i ett personligt och lättsamt tonläge. Den fungerar både som kontaktväg till kommunen och som kanal för snabb information vid kriser eller allvarliga händelser.
  • Nyköpings kommun Instagram vill vi skapa engagemang och delaktighet kring aktuella frågor och händelser. 
  • Nyköpings kommuns Linkedin används för att stärka dialogen med yrkesmålgrupper och visa Nyköping som en attraktiv plats att leva, arbeta och etablera sig på. Kanalen lyfter kommunens tillväxt, samhällsplanering och nyheter som speglar utvecklingen.

Därtill kommer ett antal sociala mediekanaler med mer riktad info till specifika målgrupper, se listan längre ner på sidan. 

Så vet du att det är kommunen som är avsändare 

I alla kommunens konton på sociala medier ska det vara tydligt att det är Nyköpings kommun som är avsändare. Det ska framgå i profilbild och i presentationen/biografin.

De verksamheter som har en egen symbol eller vill använda ett foto som symboliserar verksamheten kan göra det, men då ska det tydligt framgå i text att verksamheten är en del av Nyköpings kommun.

Allt vårt material är offentligt. Det gäller även innehåll i sociala medier, och omfattar både inlägg och direktmeddelanden till enstaka personer.

Vi är en offentlig förvaltning och kan därmed inte ha slutna grupper i sociala medier.

I vår serviceskyldighet ska vi svara på frågor som inkommer i alla våra kanaler inom 48 timmar. På sociala medier ska frågor av enkel karaktär helst besvaras inom 24 timmar.

Kommentarsregler för Nyköpings kommuns sociala medier 

Nyköpings kommun har många olika verksamheter och vi vill veta vad du tycker, tänker och känner om dessa. Vi ser gärna att du diskuterar vårt innehåll på våra sociala medier konton. Våra kommentarsfält är därför öppna och alla är välkomna att delta i samtalen som äger rum - så länge du följer våra kommentarsregler.

Vi modererar våra kommentarsfält måndag-fredag för att se till att ingen bryter mot kommentarsreglerna och att alla håller en god ton mot varandra. Modereringen sker manuellt och därför kan det ta en stund innan vi upptäcker kommentarer som strider mot reglerna.

Har du frågor, synpunkter eller förslag gällande modereringen? Kontakta oss gärna på kommunikation@nykoping.se

Våra regler

Hot och hat: På våra konton i sociala medier har vi nolltolerans mot hot och hat, oavsett var det riktas. Vi förstår att vissa ämnen kan väcka starka känslor, men det är inte okej att uttrycka vad som helst. Kommentarer som sprider hot och hat kommer att raderas.

Förtal och skvaller: Vi har nolltolerans gällande förtal och personliga påhopp. Kommentarer som innehåller förtal eller spekulationer, ryktesspridningar och skvaller om privatpersoner kommer att tas bort. Detsamma gäller kommentarer som innehåller privata uppgifter.

Hets mot folkgrupp: Nolltolerans råder för hets mot folkgrupp. Vi värnar om människors lika värde oavsett etnicitet, nationalitet, tro, sexualitet eller könstillhörighet. Kommentarer som innehåller nedsättande generaliseringar kommer att raderas.

Personpåhopp: På våra konton tillåter vi inte personpåhopp, varken mot personer i inläggen eller kommentarsfälten. Vi vill bidra till att skapa ett bättre klimat på nätet och kommentarer som inte skiljer på sak och person kommer att tas bort.

Håller sig inte till ämnet: Vi vill bidra till att främja dialogen på sociala medier och vi accepterar inte kommentarer som inte håller sig till ämnet för inlägget. Detta gäller även kommentarer som försöker leda in på ett annat spår - allt har sin tid och plats.

Kampanjande och spam: För att främja dialogen på sociala medier godkänner vi inte kommentarer som består av kampanjande, reklam för produkter eller tjänster, partipolitiska budskap eller spam. Uttryck gärna dina egna tankar om ett ämne, men använd inte kommentarsfältet som en megafon för olika budskap.

Ovårdat språk: Tänk på att hålla en god ton i kommentarerna. Vi tar bort kommentarer som innehåller svordomar och obscena ord. 

Olämpligt och olagligt innehåll: Det är inte tillåtet att posta material som innehåller våldsskildningar, pornografi eller uppmaningar till brott. 


Blockering

Du som skriver på Nyköpings kommuns sociala medier konton ansvar själv för att dina kommentarer följer kommentarsreglerna. Om du bryter mot reglerna kommer du att blockeras. Användare som bryter mot lagen kommer dessutom att polisanmälas. Hur länge du är blockerad är en bedömning vi gör från fall till fall.

Facebook-sidor för alla

Facebook-sidor för barn, unga och föräldrar

Instagram

Instagram är ett socialt nätverk där man delar bilder med andra. Du kan redigera dina bilder med olika filter och andra kan följa, gilla och lämna kommentarer.

Youtube

Youtube är en webbplats där du kan se andras, och ladda upp dina egna videoklipp. Du kan även kommentera andras videoklipp.

LinkedIn

LinkedIn är ett socialt nätverk för professionella kontakter där du kan följa personer, företag och myndigheter och bygga ett nätverk av kollegor och kontakter.

Bloggar

En blogg är en webbplats som uppdateras ungefär som en dagbok på nätet och där läsarna har möjlighet att kommentera inläggen. På Nyköpings kommuns bloggportal hittar du alla kommunala bloggar.

Anställdas användning 

Om du vill kommentera eller bemöta kommentarer på kommunens sociala medier i din yrkesroll, kontakta gärna kommunikationsavdelningen och be att få svara via kommunens konto. Då blir det tydligare för mottagaren att svaret verkligen kommer från kommunen och inte bara är en gissning eller åsikt från en enskild person i flödet.

När du använder sociala medier i tjänsten representerar du Nyköpings kommun och hur du agerar påverkar vårt varumärke, det vill säga vårt anseende. Om verksamheten har ett eget konto på sociala medier besvarar ni kommentarer och frågor via det kontot, och inte som privatpersoner.

Anställda ska som regel inte skapa konton i sociala medier i egenskap av sin tjänstemannaroll om det inte finns ett specifikt behov av personlig kontakt med tjänstemannen i fråga. Exempelvis Ungdomsstödjare.

I dessa fall ska den anställde samt den anställdes närmaste chef ha tillgång till inloggningsuppgifterna för tjänstemanna-kontot.

Du som arbetar med sekretessbelagd information eller har tystnadsplikt får under inga omständigheter publicera den på kommunens eller dina egna sociala medier. Tystnadsplikten gäller även efter avslutad anställning. 

Privat användning 

När anställda i Nyköpings kommun använder sociala medier privat på arbetstid gäller samma princip som för privat utnyttjande av telefon, e-post och internet.

Medarbetare får kommentera, gilla och dela inlägg på sociala medier i sin roll som privatperson. Kommunen varken förbjuder eller tvingar medarbetare att vara aktiva i sociala kanaler. Användande av sociala medier för privat bruk sker på fritiden, inte på arbetstid. 

Öppna sidomeny

Nyheter