Välfärdsbrott
Välfärdsbrott är ett ökande problem i samhället och handlar till exempel om offentliga utbetalningar som betalas ut på felaktiga grunder eller oseriösa aktörer som inte följer de avtal som de ingått med kommunen.
Kommuner, regioner och myndigheter behöver arbeta aktivt för att förebygga och motverka välfärdsbrott. Det är viktigt att arbeta strukturerat, systematiskt leta efter brister och att agera när fel upptäcks.
Vad är välfärdsbrott?
Välfärdsbrott innebär att offentligt finansierade trygghetssystem inom stat, region och kommun utnyttjas för egen vinning, av privatpersoner, företag eller föreningar.
Begreppet inkluderar framför allt bidragsbrott och bedrägerier där aktören har lämnat felaktiga uppgifter, eller inte följer lagar och villkor i exempelvis avtal.
Det kan leda till felaktiga utbetalningar av sådant som föräldrapenning, arbetslöshetsersättning, ekonomiskt bistånd och föreningsbidrag. Välfärdsbrott avser också felaktigheter vid köp av välfärdstjänster såsom hemtjänst och vård. Läs mer om välfärdsbrott på BRÅ:s webbplats.
Vi samverkar med flera myndigheter
Genom att upptäcka och motverka välfärdsbrott säkerställer vi att skattepengarna som är till för vår gemensamma välfärd faktiskt går till den.
Nyköpings kommun samverkar med flera myndigheter för att tillsammans motverka välfärdsbrottsligheten. Vi samverkar till exempel med
- Polisen
- Försäkringskassan
- Arbetsförmedlingen
- Skatteverket
- Ekobrottsmyndigheten.
Så ska kommunen arbeta för att motverka välfärdsbrott
Kommunens säkerhetsgrupp har tillsammans med polisen beslutat att den gemensamma prioriteringen i det brottsförebyggande arbetet är välfärdsbrott.
Det innebär att alla divisioner i Nyköpings kommun ska arbeta med att motverka välfärdsbrott. Alla divisioner ska genomföra en riskinventering för sina verksamheter och ta fram åtgärdsförslag för hur man kan arbeta för att motverka välfärdsbrott.
I det interna arbetet ska kommunen:
- höja kunskapsnivån om välfärdsbrottslighet
- skapa en lägesbild och samverka
- upptäcka och förebygga välfärdsbrottslighet.
Internt välfärdsbrottsnätverk
I kommunen finns ett välfärdsbrottsnätverk där representanter från alla divisioner ingår. Syftet med nätverket är att diskutera välfärdsbrott, dela erfarenheter, arbetsmetoder och lära av varandra.
Vill du lämna tips om felaktiga utbetalningar eller misstänkt bidragsfusk?
Här kan du som misstänker att det finns missförhållanden inom Nyköpings kommuns verksamheter, eller dess bolag göra en anmälan via kommunens visselblåsarfunktion.