E-handel med livsmedel

För dig som säljer livsmedel via e-handel gäller samma livsmedelslagstiftning som för försäljning i butik, kafé eller restaurang.

Exempel på e-handel:

  • Webbplats
  • Sociala medier (Facebook, Instagram)
  • Elektroniska marknadsplatser (Blocket, Tradera)
  • E-post
  • SMS

Ditt ansvar som e-handelsföretagare

Oavsett vilken typ av verksamhet du har, är ditt livsmedelsföretag alltid ansvarigt för att produkterna du säljer är säkra. Det gäller oavsett om du hanterar produkterna fysiskt eller inte, och oavsett om de är importerade.

Registrera e-handelsföretag

Innan du börjar sälja livsmedel på nätet måste du registrera dig hos oss.

Om du redan har ett registrerat livsmedelsföretag, som en butik, och vill börja sälja via e-handel, ska du meddela ändringen till oss.

Registrera e-handel i e-tjänst

Information och att märka e-handelsvaror

Vid distansförsäljning av livsmedel är korrekt information och märkning avgörande för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val. Livsmedelsinformation inkluderar både texten på förpackningen och den text du publicerar på din webbplats, i sociala medier eller i broschyrer. För produkter som säljs till kunder i Sverige ska informationen vara på svenska.

Information som ska lämnas till kunden innan köpet

När en kund beställer livsmedel via en webbplats anses köpet avslutat när varan lagts i den virtuella varukorgen. All obligatorisk livsmedelsinformation, utom datummärkning, ska finnas tillgänglig innan köpet avslutas. Hållbarhetsdatum ska finnas på produkten vid leverans.

Datummärkning

Datummärkningen behöver inte ges vid köp, men måste finnas på förpackningen när varan levereras till konsumenten. 

Kontaktuppgifter vid e-handel

Enligt e-handelslagen (2005:562) måste kontaktuppgifter till det ansvariga livsmedelsföretaget alltid finnas på hemsidan. Konsumentverket ansvarar för att lagen följs.

Försäljning av oförpackade livsmedel

Precis som vid försäljning av färdigförpackade livsmedel via e-handel, ska information om oförpackade livsmedel ges både innan köpet avslutas och vid leverans.

Krav på information och märkning:

Vid köptillfället: Kunden ska få information om allergena ingredienser enligt bilaga II i förordning (EU) nr 1169/2011. Informationen kan ges skriftligt eller muntligt.

Vid förfrågan: Kunden ska kunna få all obligatorisk information om livsmedlet, förutom hållbarhetsdatum.

Vid leverans: Kunden ska få samma information som vid beställningen, inklusive hållbarhetsdatum.

Import och export av e-handelsvaror 

Om du importerar livsmedel från ett land utanför EU kan det finnas speciella regler. I vissa fall krävs gränskontroll och en del livsmedel får inte tas in i Sverige alls. De reglerna kan ändras med kort varsel. Det är ett omfattande regelverk och du hittar all information via Importguiden. Ska du exportera livsmedel gäller, förutom svenska regler, även det mottagande landets regler.

Spårbarhet

Det ska finnas ett system för att spåra och följa livsmedel genom alla stadier i livsmedelskedjan.

Hygien och egenkontroll

Om du har ett lager eller fysisk butik, ska rutiner för hygien och egenkontroll uppfylla samma krav som annan livsmedelsverksamhet.

Mer information

Läs mer om att sälja livsmedel på nätet på Livsmedelsverkets webbplats

Kontakta oss

Kundservice

E-post: 
kundservice@nykoping.se

Telefon Kundservice:
0155-24 80 80

Telefontid: 
Vardagar kl. 09.00-16.00

 

Postadress

Nyköpings Kommun
Samhällsbyggnad
Livsmedelskontroll och tillståndsenheten
611 83 Nyköping

Besöksadress; Stora Torget, Stadshuset

 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny