Frågor och svar om elevdatorer

Nedan finner du svar på vanliga frågor kring elevernas datorer. 

Frågor och svar

Varför ska eleverna använda digitala enheter?

I allas vardag är idag tekniken ett givet inslag och det är därför viktigt att använda digitala verktyg i skolan. Den digitala tekniken ger både elever ökade förutsättningar att klara kunskapskraven och lärarna bättre förutsättningar att klara sitt uppdrag.

Dessutom finns det idag krav på användandet av IKT (Informations och kommunikationsteknologi) och programmering i undervisningen inskrivet i skolans styrdokument. För att möta kraven har Nyköpings kommun valt att utrusta våra elever med digitala enheter.

  • I förskoleklass till och med årskurs 3 används lånade enheter som finns i datorvagnar på skolan. Eleverna kan då inte ta med sig enheten hem efter skolan. 
  • Från årskurs 4 till och med sista året på gymnasiet har varje elev en egen digital enhet, en så kallad ”en-till-en”-lösning och kan då ta med sig enheten hem efter skolan.

Vilken typ av enheter används? 

Vi använder mest Chromebooks i våra skolor men på gymnasiet finns det även vissa gymnasieprogram som använder PC eller MAC. Vissa elever i både grundskolan och gymnasiet kan även få använda iPads, till exemepel på grund av digitala assisterande hjälpmedel.

Alla dessa olika enheter omfattas när vi skriver "digital enhet". 

Vem ansvarar för den digitala enheten? 

Den egna enheten som eleven har från och med årskurs 4 upp till årskurs 3 på gymnasiet, är utlånad till eleven från kommunen. Eleven har ett personligt ansvar för den egna enheten.

Vid uttag av den digitala enheten skrivs en överenskommelse under av vårdnadshavare eller myndig elev. I den står vad som gäller för lånet, till exempel vad som händer om enheten går sönder och hur eleven får använda enheten. 

Hur gör man en skadeanmälan för lånad digital enhet? 

När en skada upptäcks på en elevs digitala enhet, kontaktar eleven som vanligt den som är datoransvarig på skolan. Eleven får då en blankett som ska fyllas i tillsammans med vårdnadshavaren. Ifylld och signerad blankett lämnas in på skolan. 

Vem står för kostnader för skada?

  • Kommunen står för kostnaden om enheten skadas på grund av olyckshändelse. En olyckshändelse kan till exempel vara att eleven råkar spilla dricka på tangentbordet eller tappar enheten i golvet.
  • Skadas enheten på grund av oaktsamhet, vårdslöst eller avsiktligt agerande från elevens sida har kommunen rätt att kräva ersättning från eleven/vårdnadshavaren. 

Varför får inte alla elever en egen digital enhet?

Vi har gjort bedömningen att elever som går i lågstadiet inte behöver en egen digital enhet för skolarbetet. I stället finns det digitala enheter i vagnar som lärare kan boka när de vill eller behöver.

Från förskoleklass upp till årskurs 3 finns det en digital enhet på fyra elever (så kallat 1:4) och från årskurs 4 till sista året på gymnasiet har varje elev en egen enhet (så kallat 1:1).

Om ditt barn har behov av en egen enhet, får hen inte det?

Alla elever, som enligt beslutad åtgärdsplan har behov av en egen digital enhet, kommer att få det. Det kan till exempel vara elever som har behov av olika digitala kompensatoriska hjälpmedel för att klara av skolarbetet.

Vad gör lärarna om eleverna tittar på fel sidor och inte gör skolarbetet?

Enheten är ett redskap som ska användas för skolarbete. Skolans regler för hur vi lär och umgås i klassrummet gäller oavsett om vi använder digitala enheter eller skolböcker. Samma regler gäller även för mobilanvändandet i skolan.

Finns det något porrfilter?

Vi använder ett webbfilter på skolans trådlösa nätverk, för att förhindra att eleverna surfar på olämpliga sidor på skolans digitala enheter. Men idag är det väldigt vanligt att eleverna har egna mobiltelefoner med tillgång till internet och det är då bra om även du som vårdnadshavare har satt upp ett filter på ditt barns privata enhet.

Kommer skolan hålla koll på vad mitt barn använder enheten till?

Ja, skolan kan komma att kontrollera innehållet i den digitala enheten, vem som varit inloggad på den och så vidare Skola och hem måste samarbeta kring användningen av den digitala enheten. Kommunen har även en möjlighet att spärra enheten om det skulle behövas.

Vad händer om eleven glömmer enheten hemma?

Elever som får ta hem sina enheter förväntas ha med sin digitala enhet varje dag till skolan. Om eleven missar att ta med den en dag eller om den inte är laddad får eleven själv ta ansvar för att ta igen det eleven eventuellt missat.

Måste enheten vara laddad när eleven kommer till skolan varje morgon?

Ja, elever som kan ta hem sina enheter behöver se till att enheten är laddad när den kommer tillbaka till skolan. Om den inte är laddad kanske eleven får problem att hänga med eller uträtta sitt skolarbete på ett bra sätt, speciellt om eleven använder digitala hjälpmedel.

Det är därför bra om du som vårdnadshavare kan påminna ditt barn om att enheten behöver laddas inför kommande skoldag.

Eleven kan inte ladda sin dator eftersom sladden kommit bort, vad ska eleven göra? 

Elever som har en egen enhet förväntas ha sin enhet laddad inför varje skoldag. Om eleven tappar bort eller har sönder laddaren får ni köpa en ny.

Vad ska eleven göra med sin enhet under idrottslektion eller på lunchen? 

Elever med egna enheter ska alltid förvara sin enhet i elevens låsta skåp eller i låst utrymme på skolan när den inte behöver i skolarbetet.

Får eleven smycka sin enhet och fodral, till exempel med klistermärken?

Ja, elever med egen enhet får det, men när enheten ska återlämnas ska den vara ren och snygg och fri från klistermärken. Fodralet får eleven behålla efter studietiden och får därför utsmycka det hur som helst.

Enheten fungerar inte som den ska, vad gör du då?

Eleven ska då be den som är datoransvarig på skolan om hjälp. Kanske är det något som den datoransvarige lätt kan fixa, kanske är det ett garantiärende eller så kanske enheten måste bytas ut. Du får inte själv skruva isär enheten, eftersom den ägs av Nyköpings kommun.

Hur lång tid tar det innan eleven får tillbaka en dator som är på service?

Hur lång tid en reparation tar beror på vad som är fel med enheten. Om enheten behöver skickas på service har skolan en enhet som eleven kan låna medan den trasiga enheten är på reparation eller byts ut.

Datorn fungerar inte med det trådlösa nätverket hemma, kan skolan hjälpa till?

Tyvärr kan skolan inte hjälpa till med tekniken i hemmet, utan du behöver då kontakta till exempel hemmets privata internetleverantör. 

Enheten blev kvarglömd på bussen. Vad gör du?

Kontakta den som är datoransvarig på skolan och berätta vad som har hänt. Om enheten inte kommer till rätta görs en polisanmälan och sedan får eleven en ny enhet.

Den förlorade enheten spärras och går därefter inte att använda. Bussbolaget brukar samla in upphittade enheter och höra av sig till oss, så kanske kommer den till rätta efter ett tag. I bland lämnas upphittade enheter också in i Stadshusets reception. Så många förlorade enheter brukar komma till rätta.

Enheten blev stulen i skolan, måste vi betala den då? 

Under förutsättning att eleven har förvarat och hanterat den digitala enheten enligt överenskommelse ersätts enheten av kommunen. Det är viktigt att eleven alltid håller enheten under uppsikt, inlåst i skåpet eller i ett låst utrymme. Vid frågor, kontakta skolans rektor.

Eleven tog med en egen mus till sin enhet, men den blev stulen. Vem ersätter?

Skolans försäkring omfattar inte egen teknisk utrustning, till exempel mobiltelefon eller en mus till den digitala enheten. Skolan kan alltså inte ansvara för utrustning som eleven själv tar med.

Enheten börjar bli sliten i det yttre efter att den har färdats fram och tillbaka till skolan. Kommer du bli ersättningsskyldiga för det?

Nej, normalt slitage som blir efter hand är ingenting som ni kommer krävas ersättning för. Kommunen räknar med att enheterna efter tre år har en del slitageskador. Ni kan bara bli ersättningsskyldiga för oaktsamheter. Vid frågor, kontakta skolans rektor. 

Vad gör eleven med enheten över sommarlovet?

Elever som har en egen enhet ska inte lämnas in sin enhet över sommarlovet. Ta med enheten hem över sommaren och ta tillbaka enheten när skolan börjar igen till hösten.

Måste du ha skrivare hemma för att ditt barn ska kunna skriva ut sitt skolarbete?

Nej. Vi försöker medvetet minska antalet utskrifter genom att arbeta i digitala miljöer som till exempel Google Classroom. När utskrift behövs finns möjlighet att skriva ut på skolan.

Du har inte internet hemma, hur kan skolan begära att uppgifter ska göras hemma där tillgång till internet behövs?

Det gör vi inte. Tillgång till internet finns i skolan. Om eleven behöver internet för att göra klart skolarbete ska skolan tillhandahålla plats för skolarbete på skolan. Om eleven har tillgång till internet på sin mobil går det även att dela internet mellan mobilen och skolans digitala enhet.

Du vill inte att ditt barn ska ha en egen digital enhet eftersom hen då bara sitter och spelar. Hur tänker kommunen att du ska kunna begränsa det nu?

Enheten är främst till för skolarbete. Ni som föräldrar sätter gränser för datoranvändande i hemmet. Eleverna behöver dock en digital enhet i skolan för att kunna uppfylla de kunskapskrav som står i skolans styrdokument.

Kan du köpa ut enheten när studietiden är slut?

Elever som har MAC eller PC kommer ha möjlighet till att köpa ut sin enhet efter avslutad utbildning (enheten måste vara 3 år gammal). Enheten kommer säljas i befintligt skick till marknadspris av de samarbetspartner som Nyköpings kommun har när det gäller digitala enheter.

Det är inte möjligt att köpa loss en enhet innan de tre åren har löpt ut. Vid till exempel flytt eller byte av skola går det alltså inte att köpa ut enheten om den inte är 3 år gammal.

Chromebooks och iPads går inte att köpa ut då de har en längre livscykel och ska fortsätta att användas i lägre stadier i grundskolan.

Priset du får köpa ut för är ett lågt marknadspris för begagnade enheter av samma ålder och typ. Om du väljer att inte köpa ut din enhet så ska enheten med tillhörande strömkabel returneras till skolan. Fodralet får eleven behålla.

Vad är Google Workspace For Education (GWFE)?  

Google Workspace for Education (GWFE) är namnet på den lärplattform vi använder i Nyköpings kommun. En lärplattform är en webbaserad kursmiljö för kommunikation mellan lärare och elever. Man kan likna det vid ett virtuellt klassrum.

I grundskolan och gymnasiet använder vi GWFE och deras tjänst Google Classroom för att lärare ska dagligen ska kunna kommunicera med varandra kring skolarbetet.

I förskolan är det främst personalen som använder GWFE, till exempel för att dela filer mellan varandra. I GWFE ingår en mängd appar som till exempel 

Google Drive – för att spara och dela filer.
Google Dokument – för att skriva text.
Google Kalkylark – för att göra kalkyler med formler.
Google Presentationer – för att göra presentationer

Hur loggar eleven in i GWFE?

Oavsett om eleven endast använder den digitala enheten i skolan eller om eleven får ta hem enheten, finns allt som eleven behöver i form av programvaror och tjänster i webbläsaren Chrome.

Om eleven använder en Chromebook, hamnar eleven automatiskt i webbläsaren Chrome när eleven loggat in i Chromebooken.

Om eleven använder en PC eller MAC behöver eleven starta webbläsaren Chrome och sedan logga in med sitt skolkonto för att komma åt skolmaterialet (till exempel anna.andersson@edu.nykoping.se).

Om eleven använder iPad finns alla Google-appar att ladda ned i kommunens appstore som heter Apps@Work. 

GWFE är en molntjänst

Eftersom GWFE är en molntjänst, är inte användaren beroende av tid, plats eller specifik digital enhet för att komma åt sitt arbete. För skolans del betyder det att allt skolarbete finns tillgängligt för elever och pedagoger från vilken typ av enhet som helst, oavsett tid eller plats.

Så länge det finns en tillgänglig internetuppkoppling i chromebook, dator, surfplatta eller mobiltelefon kommer elever, vårdnadshavare och pedagoger åt skolarbetet.

Skolon – vad är det?

Skolon är en personlig samlingsplats för elevens och lärarens digitala lärresurser. Det kan till exempel vara digitala läromedel eller inloggningar till olika webbsidor som skolan betalar för att använda.

Skolon fungerar även som en appstore för digitala läromedel, där läraren kan köpa in vad de behöver till sin undervisning. 

All personal och alla elever på gymnasiet och i grundskolan får automatiskt ett konto i Skolon och kan därmed använda Skolon för att automatiskt logga in i digitala lärresurser.

Elever når Skolon genom att klicka på Skolon-symbolen uppe till höger i webbläsaren. Då fälls det ned en flik som heter ”Min samling”. I den ser eleven alla de digitala lärresurser som behövs i skolarbetet. Observera att eleven måste vara inloggad med sitt skolkonto för att det ska fungera.

Cicero skolbibliotekssystem

 Alla elever ska få samma möjligheter att få tillgång till ett digitaliserat bibliotek och digitala boktjänster. Först och främst fysiska böcker, men framöver även e-böcker.

Idag använder skolbiblioteken ett system som heter Cicero. 

Ciceros modul Surf finns tillgängligt för eleverna när de är inloggade på sina Chromebooks. I Surf finns skolans bibliotekskatalog och det går bra att söka fram böcker att låna där. Du ser om en bok är tillgänglig eller utlånad.

Eleverna lånar genom att ange sitt användarnamn som är Googlemailen samt en PIN-kod. Bibliotekarien kan också skriva ut användarnamnet som streckkod för varje elev. Eleverna kan själva byta sin PIN-kod vid behov.

Kontakta oss

Frågor om elevdator

Telefon kundservice: 
0155-24 80 80

Telefontid: 
Helgfri vardag kl 07:00-16:00

 
 

Kontaktformulär

För att vi ska veta att du inte är en robot - skriv in ordet Nyk här:
Öppna sidomeny