Sök bidrag till din förening
Vet du om att det finns olika bidrag att söka från kommunen? Här hittar du information om vilka bidrag som finns, villkor och hur du ansöker om bidrag. Särskild prioritet ges till verksamhet riktad till barn- och ungdomar till och med det år de fyller 20.
Tänk på att...
Räkna med en handläggningstid på minst en månad. Beslut om verksamhetsbidragen tar längre tid eftersom de baseras på nämndens beslut om budget. Beslut om budget för kommande år tas på nämndens möte i december.
De skriftliga underlagen är grunden för alla beslut. Det gör att det är viktigt att det är rätt statistik på medlemmar, att ni redovisar all verksamhet i verksamhetsberättelsen och att planer på framtida verksamhet finns i verksamhetsplanen.
Nya bidrag år 2026!
Under 2025 tog nämnden beslut om nya föreningsbidrag, kika nedan för att läsa mer om dem. På Rbok finns också all info om de nya bidragen!
För att kunna få bidrag till din förening måste föreningen vara bidragsberättigad från oss.
Föreningen måste då börja med att skicka in dessa handlingar:
- Stadgar
- Senaste årsmöteshandlingar som årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse, balans- och resultatrapport, revisionsberättelse, verksamhetsplan och budget.
Föreningen ska även:
- Vara en ideell förening med stadgar som säger att föreningen arbetar öppet och demokratiskt.
- Ha ett organisationsnummer.
- Vara partipolitiskt obunden och vara öppen för medlemskap för kommunens invånare.
- Ha regelbunden verksamhet och huvuddelen av verksamheten ska bedrivas i Nyköpings kommun.
- Ha minst 20 betalande medlemmar och en medlemsavgift på minst 50 kronor per år.
- Finnas med i vårt föreningsregister Rbok.
- Följa de krav på kvalitetssäkring som Kultur- och fritidsnämnden bestämt.
- Vaccinera klubben mot doping "Vaccination mot doping" (gäller bara idrottsföreningar).
Villkoren för bidrag bestäms av Kultur- och fritidsnämnden och regleras i riktlinjer. Läs mer i Riktlinjer för föreningsbidrag.
Aktivitetsbidraget syftar till att stärka föreningar som satsar på bred inkludering eller
ny verksamhet för prioriterade grupper.
Om föreningen vill bidra med aktiviteter inom ramen för ett av kommunens tillfälligt
prioriterat fokusområde, kan man också söka stöd för det.
Ansökningsperioden pågår mellan 1 januari och 31 december. Ansökan ska göras i
kommunens bidragssystem genom formuläret för Aktivitetsbidrag. Beslut tas inom 2
veckor och utbetalning sker efter att ni redovisat utfallet och bifogat kopior på
kvitton/fakturor.
PRIORITERAT OMRÅDE: Aktiviteter som ökar att personer går med i föreningslivet i socioekonomiska utsatta områden.
Föreningen kan söka max 20 000 kronor.
Arrangemangsbidraget kan sökas om föreningen avser att ha publika arrangemang
inom kommunen som är öppna för alla. Bidraget riktar sig i första hand till kulturella
arrangemang.
Bidraget ska möjliggöra att föreningen kan få en garanti att kommunen täcker hela
eller delar av den eventuella förlust som kan uppkomma i samband med
arrangemanget.
Ansökningsperioden pågår mellan 1 januari och 31 december. Ansökan ska göras i
kommunens bidragssystem genom formuläret för Arrangemangsbidrag. Beslut tas
inom 2 veckor och utbetalning sker efter att ni redovisat utfallet och bifogat kopior på
kvitton/fakturor.
Föreningen kan söka max 40 000 kronor.
Kommunen kan i särskilda fall ge tillfälliga bidrag för att täcka andra typer av
kostnader en förening kan få. Det kan gälla situationer som uppkommer utöver
föreningens gällande verksamhetsplan och som medför merkostnader. Vi prioriterar bidrag till oväntade kostnader som föreningen inte klarar av att täcka.
Behov som påverkar föreningens förutsättningar att på lång sikt bedriva verksamhet
har högre prioritet i bidragsfördelningen än kortsiktiga behov.
Ansökningsperioden pågår mellan 1 januari och 31 december. Ansökan ska göras i
kommunens bidragssystem genom formuläret för Investeringsbidrag. Beslut tas inom
2 veckor och utbetalning sker efter att ni redovisat utfallet och bifogat kopior på
kvitton/fakturor.
Föreningen kan söka max 75 000 kronor.
Bidraget kan sökas för sommarlovet och för jullovet. Lovbidragets syfte är underlätta för föreningar att erbjuda barn och ungdomar en meningsfull fritid på de längre loven.
Vi prioriterar bidrag till aktiviteter av kollokaraktär som pågår under flera dagar (minst
2 timmar per dag) och som riktar sig till allmänheten. Bidrag ges inte till
matkostnader.
Ansökningsperioden för sommarlovsaktiviteter är öppen från och med 1 januari fram
tills 31 mars och ansökan för jullovsaktiviteter öppnar 1 september fram tills 31
oktober.
Ansökan ska göras i kommunens bidragssystem genom formuläret. Beslut om
sommarlovsaktiviteter tas under april månad och beslut om jullovsaktiviteter tas
under november månad. Utbetalning sker efter redovisat resultat med kopior på
kvitton/fakturor. Redovisning för sommarlovsaktiviteter stänger 30 september och
redovisning för jullovsaktiviteter stänger den 31 januari.
Föreningen kan söka max 40 000 kronor.
En nystartad förening som är bidragsberättigad kan ansöka om ett startbidrag.
Bidraget ska hjälpa till att täcka de första kostnaderna föreningen får, som till
exempel att starta ett bankkonto och registrera sig hos Skatteverket.
Ansökningsperioden pågår mellan 1 januari och 31 december. Ansökan ska göras i
kommunens bidragssystem genom formuläret för Startbidrag med följande
obligatoriska handlingar:
- Protokoll från första mötet där föreningen bildades
- Verksamhetsplan
- Budget
- Kvalitetssäkring
- Stadgar
Föreningen kan söka 5 000 kronor.
Föreningen kan söka bidraget om de vill göra en utbildningsinsats för styrelse, ledare
eller annan grupp i föreningen. Utbildningar i samverkan med RF-SISU eller
studieförbund prioriteras.
Ansökningsperioden pågår mellan 1 januari och 31 december. Ansökan ska göras i
kommunens bidragssystem genom formuläret för Utbildningsbidrag. Beslut tas inom
2 veckor och utbetalning sker efter att ni redovisat utfallet och bifogat kopior på
kvitton/fakturor.
Föreningen kan söka max 20 000 kronor.
Föreningar kan söka verksamhetsbidrag för barn- och ungdomsverksamhet,
driftkostnader och aktiviteter för funktionsvarierade.
För att kunna söka bidrag måste föreningen ha haft verksamhet i mer än sex
månader, ha skickat in alla årsmöteshandlingar i kommunens bidragssystem,
uppdatera föreningens information i kommunens bidragssystem och ha regelbunden verksamhet.
Det är viktigt att notera att hyresstöd inte kan beviljas för lokaler som redan
subventioneras av Nyköpings kommun, eller för lånekostnader och renovering.
Ansökningsperioden pågår mellan 1 januari och 15 september. Ansökan görs i
kommunens bidragssystem med följande obligatoriska handlingar:
- Årsmötesprotokoll
- Verksamhetsberättelse
- Balansrapport
- Resultatrapport
- Revisionsberättelse
- Verksamhetsplan
- Budget
- Kvalitetssäkring (information finns på nykoping.se/kvalitetssakring)
- Vara vaccinerade mot doping (gäller bara idrottsföreningar)
- Stadgar (om de har uppdaterats eller är helt nya)
- Nya hyreskontrakt (om annan hyresvärd än kommunen)
Beslut om bidrag kan tas efter att kultur- och fritidsnämnden har beslutat en budget
för nästkommande år.
Föreningar som är aktuella för bidrag över 200 000 kronor kommer att få presentera sin verksamhet för föreningsutskottet under september månad. Därefter kommer
kultur- och fritidsnämnden besluta om föreningens verksamhetsbidrag i nämnden
under oktober månad.
Nyköpings Arenors egna lokaler är starkt subventionerade av Kultur- och fritidsnämnden. Du får hyra lokaler till mycket bra pris om din förening är en barn- och ungdomsverksamhet och är bidragsberättigade enligt villkoren ovan. På lokalbokningens hemsida finns information om taxor och prioriteringsregler vid bokning.
Kontakta oss
Näringsliv, kultur och fritid - Fritidsenheten
Rosvalla
Idrottsvägen 12
611 62 Nyköping
Kundservice
Öppet vardagar kl 07.00-16.00
0155-24 80 80