System för visselblåsare köps in
En ny visselblåsarlag trädde i kraft i december 2021. Den handlar om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. För att underlätta för medarbetare inom Nyköpings kommun att på ett anonymt och säkert sätt kunna lämna uppgifter fattade kommunstyrelsen 20 december 2021 beslut om att köpa in ett externt visselblåsarsystem med tillhörande mottagningsfunktion.
Ett visselblåsarsystem ska skydda visselblåsarens identitet och trygga en säker och effektiv uppföljning av inkomna visselblåsningar. För att stärka förtroendet och ge framtida visselblåsare en trygghet i att inte riskera negativa påföljder, identitetsavslöjande samt undvika jävsproblematik, är det motiverat att köpa in ett externt visselblåsarsystem med tillhörande mottagningsfunktion.
- Det är viktigt att våra medarbetare känner till och använder sig av sina rättigheter att larma om något verkar vara fel. Den möjligheten finns redan nu, både om man vill uppge sin identitet eller inte. Men med ett externt system kan det kännas tryggare att lämna uppgifter. Det blir också mer systematiserat hur uppgifterna tas om hand, säger Mats Pettersson, kommundirektör.
Visselblåsarfunktionen kan delas upp i tre delar
- Ett visselblåsarsystem
- En mottagarfunktion som sorterar visselblåsningarna samt inleder en initial utredning
- En utredningsfunktion för de visselblåsningar som gäller oegentligheter enligt visselblåsarlagen.
Förslaget innebär att del ett och två upphandlas externt, med möjlighet att även avropa del tre. En intern organisation kring visselblås sätts också upp.
Systemet ska vara på plats senast i juli 2022.