Ny skolorganisation
På kommunstyrelsens möte 27 januari beslutades om ny kommunal skolorganisation. Förändringen innebär att de skolenheter som slogs ihop 2017 ska delas upp igen. Anledningen är bland annat är att skolbyggnaderna ligger för långt ifrån varandra. Samtidigt beslutades att anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola blir egna skolenheter. Ändringen gäller från och med höstterminen 2025. För elever och personal blir det ingen förändring.
- När beslutet fattades gjordes en för snäv tolkning av begreppet skolenhet och nu anpassar vi oss efter det. Processen med uppdelningen startade redan 2023 och nu har vi kommit så långt i arbetet att vi vet att det kommer att vara klart till höstterminens start, säger Peter Ekedahl.
Uppdelningen av skolenheter handlar om att säkerställa att den kommunala skolverksamheten uppfyller skollagens regler för hur skolenheter får vara organiserade. Bland annat handlar det om att skolbyggnaderna på en skolenhet inte får ligga för långt ifrån varandra.
Förändringens betydelse
De nya skolkoderna och uppdelningen av skolorna är framför allt en systemförändring, där elever och personal administrativt flyttar från en skolenhet till en annan. Ändringen gäller från och med höstterminen 2025.
- Personalens placering påverkas inte av nya skolkoder.
- Nuvarande elever behåller sin placering i det skolhus och i den klass där de är placerade.
- För elever som börjar skolan i höst, 2025, sker inte heller någon förändring.
- För elever som startar skolan höstterminen 2026 betyder förändringen att de blir basplacerade på den nya skolenheten.
I och med att skolenheter delas upp och blir egna skolenheter, ses upptagningsområdena över. Varje skola har ett upptagningsområde och de barn som bor i området får en basplacering på den skolan. Som vårdnadshavare har man rätt att söka till annan skola åt sitt barn.
Arbetet med nya upptagningsområden beräknas vara klart innan sommaren, då mer information kommer till personal och vårdnadshavare.
Verksamheterna inom anpassad skola blir egna skolenheter. Syftet med detta är att kunna ha möjligheten att samla all verksamhet inom den anpassade skolan under en och samma rektor och därmed få bättre förutsättningar för likvärdighet och kvalitet.
Nya skolenheter från och med höstterminen 2025
- Arnö skola delas upp i tre skolenheter: Herrhagsskolan, Långsättersskolan och Långsättersskolan Anpassad grundskola
- Tunabergs skola delas upp i två skolenheter: Buskhyttans skola och Nävekvarns skola
- Gruvans skola delas upp i tre skolenheter: Brandkärrsskolan, Långbergsskolan och Långbergsskolan Anpassad grundskola
- Rosenkulla skola delas upp i två skolenheter: Rosenkällaskolan och Stenkullaskolan
- Släbroskolan delas upp i två skolenheter: Släbroskolan och Råby skola
- Kiladalens Norra skola delas upp i två skolenheter: Bergshammars skola och Svalstaskolan
- Kiladalens Södra skola delas upp i två skolenheter: Jönåkers skola och Ålberga skola
- Nyköpings högstadium delas upp i tre skolenheter: Alpha, Alpha Anpassad grundskola och Omega
- Nyköpings gymnasium delas upp till fyra skolenheter: Gripen, Gripen Anpassad gymnasieskola, Nico och Skavsta
Tystberga skola, Västra skolan, Östra skolan, Dammlötskolan, Stigtomta skola, Bryngelstorpskolan, Sjösa skola och Nyköpings Resursskola, kvarstår som tidigare som egna skolenheter.
Bakgrund
- 2014 slogs de tidigare fyra högstadieskolorna i Nyköpings kommun samman till en skola, Nyköpings högstadium, med byggnaderna Alpha och Omega.
- 2017 beslutade Kommunstyrelsen om en ny skolorganisation för årskurs F-6, där Nyköpings kommunala grundskolor delades in i olika rektorsområden och några skolor slogs ihop.
När dessa två skolorganisationer beslutades, var utgångspunkten att avstånden mellan byggnaderna inom respektive skolenhet inte i sig var ett problem och att man levde upp till skollagens definition av skolenhet med nära intilliggande byggnader. Detta eftersom eleverna inte skulle behöva röra sig mellan byggnader som låg långt ifrån varandra.
Division Utbildning och Barn- och ungdomsnämnden har genomfört en översyn av den nuvarande skolorganisationen. Denna översyn visar att kommunens skolorganisation utgår ifrån en för vid tolkning av begreppet skolenhet, då flera skolenheter består av skolhus som enligt rättspraxis inte kan anses ligga tillräckligt nära varandra. Därav har förslag på ny kommunal skolorganisation lämnats till Kommunstyrelsen som fattade beslut den 27 januari 2025.