Nu bygger vi om Repslagaregatan för smidigare kollektivtrafik

2 maj 2025
Trafik och resor

Nu börjar arbetet med att bygga om cirkulationsplatserna på Repslagaregatan. Det är cirkulationen vid Brunnsgatan som är först ut. Cirkulationsplatserna blir korsningar med trafiksignaler för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. 

Under de närmaste åren planeras ett flertal åtgärder på allmänna platser i anslutning till Nyköpings resecentrum. När busslinjerna dras om till det nya resecentrat och Repslagaregatan behöver åtgärder göras. Utmed Repslagargatan mellan Brunnsgatan och Hospitalsgatan finns tre åtgärder planerade. Åtgärderna ska ge bättre kapacitet och framkomlighet för busstrafiken och trafiken som helhet.  

Korsning Repslagargatan – Brunnsgatan klar först 

Ombyggnad av cirkulationsplats till korsning Repslagargatan – Brunnsgatan startar den 5 maj och beräknas vara klar under året. Åtgärden syftar till bättre framkomlighet för kollektivtrafiken genom att reglera trafiken med trafiksignaler. Repslagaregatan får också ett högersvängfält upp mot Brunnsgatan. Samtidigt görs nödvändiga åtgärder på vatten- och avloppsledningarna. För att få plats med de extra körfälten på Repslagaregatan måste träden i mittrefugen ersättas med andra planteringar. 

- Vi börjar med Repslagargatan-Brunnsgatan så att trafiken kan flyta på när det kommande Resecentrum är klart. Trafiksignalerna ska göra så att busstrafiken och övrig trafik får utrymme att ta sig in på Repslagaregatan och vidare, säger projektledare Amar Said. 

När andra etappen, cirkulationsplatsen Repslagaregatan-Hospitalsgatan, byggs om tillgänglighetsanpassas också busshållplatsen på norra sidan av Repslagargatan. Busshållplatsen ligger i anslutning till Västra Trädgårdsgatan och den nya gång- och cykelvägen från Västra Trädgårdsgatan till Hospitalsgatan. Den andra etappen beräknar Nyköpings kommun att börja bygga i början av nästa år. 

Begränsad framkomlighet under arbetstiden 

- Under tiden vi arbetar kommer framkomligheten ofrånkomligen att bli begränsad, även om alla trafikslag ska kunna ta sig förbi. Behöver du inte ta vägen via Repslagaregatan, välj om möjligt en annan väg, säger projektledare Amar Said. 

Läs mer om projektet på nykoping.se/repslagaregatan 

 

Frågor och svar 

Varför behövs förändringarna? 

I Nyköping förbereder vi för oss för att möjliggöra för effektivare infrastruktur. Ostlänken kommer att förbättra pendlingsmöjligheterna och göra det enklare för människor att resa mellan Nyköping och andra städer som Stockholm och Linköping. På sikt kommer detta öka möjligheter att bo, arbeta och studera där man vill. Under tiden anpassar vi innerstaden efter kommande utveckling och förändringar i trafik kopplat till Resecentrum. 

 
Varför behöver kollektivtrafiken trafiksignaler? 

När Resecentrum är klart och ersätter nuvarande tågstation och bussterminal dras linjerna för busstrafiken om. Trafiken kommer inte längre att gå vid Nyköpings teater och Västra Storgatan utan via Repslagaregatan och Brunnsgatan. Därför behöver busstrafiken prioriteras in på Repslagaregatan från anslutande vägar. Våra trafikanalyser visar att flödet kan bli bättre om trafiken kan regleras med trafiksignaler. 
 
Trafikanalyserna visar att korsning med trafikljus kan hantera större trafikmängder än en cirkulationsplats under högtrafik. De kan också hantera de stora skillnaderna i trafikmängder som är på de inkommande gatorna till korsningarna. Trafik från gatorna med mindre trafik har svårt att få en lucka för att ta sig in i cirkulationen.   

Varför går det inte att ha kvar cirkulationsplatserna? 

Vi väljer trafiklösningar efter den specifika platsen och trafiksituationen så långt som möjligt. Cirkulationsplatser är bra, men de är platskrävande. Med den ökade busstrafiken skulle en tillräckligt stor cirkulationsplats inte få rum. Därför har vi valt den föreslagna lösningen med fyrvägskorsning reglerad med trafiksignaler, förstärkt för framkomligheten med ett högersvängfält upp på Brunnsgatan från Repslagaregatan och att göra delar av Repslagaregatan tvåfilig.