Första företagsdialogen 2022 lockade till samtal och tips

4 juli 2025
Företag och näringsliv Barn och utbildning Omsorg och stöd Bo, bygga och miljö Trafik och resor Kommun och politik Uppleva och göra Nämnder

Nyköpings kommun genomförde nyligen en dialog med näringslivet om företagsklimatet. En fråga som alltid är lika aktuell för och ständigt behöver diskuteras. Vad betyder ett företagsklimat, hur kan det förbättras och hur kan vi påverka gamla attityder?

Mötet var det första av fyra som planerats in under året och övriga blir fysiska deltagarmöten, bland annat i form av luncher. Den digitala sändningen följdes av ett 50-tal personer. Ulrika Riseby från Great Consulting, upphandlad att stötta Nyköpings kommun med den pågående utvecklingen av kundservicefunktionen bland annat, modererade mötet.

Paneldebatt med näringslivsrepresentanter

I panelen medverkade kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S), näringslivschef Maria Karlsson, regionchef Sofia Sjöström på Svenskt Näringsliv, analysansvariga Maria Björk Hummelgren från Östsvenska Handelskammaren, ordförande i Företagarna Nyköping Oxelösund Ulrika Juul, verksamhetsledare NyföretagarCentrum Östra Sörmland Sebastian Strid och samhällsbyggnadschef Maria Ljungblom, Nyköpings kommun.

Vilken roll har då kommunen för ett företagsklimat och kan göras? Från rösterna hördes följande:

  • Vara en motor för tillväxt och förutsättningar och möjliggörare för företag och se till att det finns mark att växa på (Urban)
  • Göra det enkelt för företagen i kontakter med kommunen och förstå deras perspektiv, bry sig om näringslivet och väga in konsekvenser för företag av olika beslut (Maria K)
  • Det är alla kommunala verksamheters ansvar att bidra till ett bra företagsklimat, inte bara Näringslivsenhetens! (Sofia)
  • Näringslivet bidrar till att finansiera välfärden, det är något som alla behöver förstå. Ett nej ska kunna sägas på ett bra sätt. (Maria BH)
  • Småföretag har inte specialistkunskaper, därför behövs kommunernas hjälp i olika frågor, respekt och vilja till bra dialog (Ulrika J)
  • En viktig förutsättning för bra företagsklimat är att kommunens skolor, äldrevård och det trygga samhället fungerar (Sebastian)
  • Vi vill bidra genom att skapa en känsla av att ha tagit väl hand om våra företag genom vägledning och professionellt bemötande (Maria L) Vilka områden behöver utvecklas?
  • Tillgängligheten – vi förbättrar den nu i ett utvecklingsarbete med kommunens kundservice där vi snabbt löser 3 av 4 frågor. Det pågår och vi är jättestolta över utvecklingen. Vi försöker skapa en kultur och ska utbilda nyanställda i kundfokus (Maria L)
  • Jobba med åtgärder mot brott och otrygghet, annars uteblir investerarna (Sofia) • Dialogen med stödjande insatser för näringslivet pågår, måste även kommuniceras av företagen själva (Ulrika
  • Ta bättre vara på de krafter som vill starta företag och hjälp dem att bli livskraftiga växande företag (Sebastian)
  • Bli bra på att vara kommun! Även företag har barn i skolan – klara kärnuppdia)raget (Maria BH)
  • Kommunicera även när ärenden är komplicerade, inte bara när det går bra. Hur ser spelplanen ut för oss? Kommunens processer kan ta längre tid än företagens. Få in UF och hantverksprogrammen (Urban)
  • Bredda vårt arbete med Fokus nöjd kund att omfatta både företag och invånare och se till att hela kommunen omfattas (Maria K)
  • Löften och visioner skapar förväntningar, skapa inte besvikelser. Se till att den kommunala verksamheten är synkad (Maria BH)
  • Skapa enighet över partigränserna så att investerare vågar agera (Sofia)
  • Skapa en uppbackande organisation så medarbetare vågar tolka beslut så fördelaktigt som möjligt - fel går alltid att korrigera senare (Maria L)
  • Bredda kommunmedarbetares deltagande i näringslivsaktiviteter – nöt sula! Delta i företagsfrukostar, Näringslivsdagen, företagsbesök etc. Ring och bjud in! (Sof

Likabehandling ska vara tydligt 

En deltagare skickade in en fråga via chatten.Varför får nyetableringar en gräddfil och ja till beslut och skyltar när vi andra får avslag?

Urban Granström menade att nyetableringar är viktiga och stora nyheter men att vi ska vara minst lika glada när våra befintliga företag växer och nyanställer. De får inte glömmas bort. Maria Karlsson uttryckte att frågan visar att vi dels måste bli bättre på att förklara beslut och dels göra det i tid. Om det finns anledning att se över hur ärenden hanterats utifrån likställighet så måste det göras. Samhällsbyggnadschef Maria Ljungblom höll med och sa att sådana upplevelser är en utmaning som bör tas med in i handläggningen. Likabehandling ska vara tydlig.

I Svenskt Näringslivs ranking om företagsklimat har inte Nyköping haft samma goda utveckling som i NKI-mätningen som mäter nöjda kunder.

Så hur skapar vi en positiv snackis om Nyköping?

  • Kommunicera både när det går bra och dåligt, kommunikationen måste vara ärlig (Urban)
  • Bli bättre på att vara proaktiva och få en djupare förståelse för hur beslut och hantering påverkar företagen – kulturfråga (Maria K)
  • Blir man inte lyssnad på skapas en frustration, det talar man gärna om. Företagen bör kontakta mig om de inte är nöjda så driver vi frågan (Ulrika J)
  • Företagare är också individer med privata ärenden; skola, äldreomsorg, hus – det avspeglar sig också för allt hänger ihop i mätningen (Sebastian)
  • Attitydförändringar tar tid och stolthet börjar byggas internt. Var proaktiva i er kommunikation – även när det inte går bra och förklara (Maria BH)
  • Politisk enighet är mycket värt för företagen och kopplas till förväntningar. En mandatperiod är en kort tid för ett företag, vi stöttar er gärna (Sofia S)
  • Bilden av Nyköping har förändrats från brännvin och gästabud till hav, Skavsta och ett bra liv här. Dialog och tillit är min käpphäst. Vi får inte ha en bild inåt och en annan utåt. (Urban)
  • I Norrköping är inte kommundirektören nöjd förrän alla i kommunen räcker upp handen och säger att de är en del av företagsklimatet. Är man Bamse måste man vara snäll. (Maria BH)
  • Vi vill ta samverkan längre – till ett samskapande som bör involvera hela kommunens ledningsgrupp. (Maria K)

Inspel efterlystes från näringslivet

Diskussionerna avslutades med en efterlysning till deltagarna, de ombads komma med inspel till sina näringslivsföreträdare eller skicka in dem till naringsliv@nykoping.se. En ny näringslivsstrategi ska utformas gemensamt om några år och inriktningen bör förberedas i tid.

Nästa dialogmöte hålls i slutet av maj och enligt nu rådande planering blir det ett mingelmöte med lunch och goda samtal. Den digitala sändningen visas