Besökare väljer Nyköping i större utsträckning – stark förbättring i ny Sverigerapport

9 december 2025
Företag och näringsliv Kommun och politik Uppleva och göra

Intresset för Nyköping ökar. Det visar den nationella undersökningen Resa i Sverige 2025, där besökare från hela landet har betygsatt sina upplevelser av olika destinationer. För Nyköpings del pekar årets resultat tydligt uppåt.

Resultatet från Resa i Sverige 2025 ger en klar bild av vad besökare uppskattar och vad de efterfrågar. Det är insikter som kan användas av både kommunen och företagare för att vässa erbjudanden, utveckla samarbeten och hitta nya affärsmöjligheter inför kommande sommarsäsonger. 

I årets mätning har antalet respondenter som besökt just Nyköping ökat rekordartat vilket visar att intresset för platsen som resmål växer. Det styrker även tillförlitligheten i resultatet.

Fler besökare nöjda med upplevelsen 

Rapporten visar att betydligt fler besökare än tidigare skulle rekommendera Nyköping till andra. Här syns en ökning med hela 36 procent jämfört med tidigare år, vilket är en mycket stor förbättring. Det innebär att helhetsintrycket av staden stärks och att kommunens satsningar som görs tillsammans med företagare, föreningar och fastighetsägare ger resultat. 

Dessutom ökar Nyköpings anseende som resmål i förhållande till Sveriges 40 största destinationer.

- Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Besökare upplever Nyköping som välkomnande, vacker och historisk, det är värden vi bygger vidare på, säger Erik Lindhe, Turismchef i Nyköpings kommun.

Det ökade intresset för Nyköping syns också i inkvarteringsstatistiken från Tillväxtverket. Fler väljer att bo kvar i någon form jämfört med tidigare. 

Stolt ambassadör ger effekt

Trenden är tydlig i hela Sverige: att besöka släkt och vänner är främsta drivkraften för våra val av resmål vid resande inom landet. Nyköpings kommun har arbetat med koncepten hemester och ambassadörskap sedan lång tid tillbaka. Det övergripande syftet är att öka förståelsen och insikten om vikten av både bemötande och ambassadörskap i det personliga mötet med besökare. 

- Upplevelsen av Nyköping avgörs inte bara av det utbud vi kan erbjuda utan också av det bemötande besökare får under sin vistelse. Och det är särskilt kul att vi se att vi får höga betyg i just bemötande och värdskap. Vi har arbetat med plattformen ”Stolt Ambassadör” sedan 2021 och vikten av att öka förståelsen om att alla har ”Nyköpings matchtröja” på sig i mötet med besökare. Vi vill få nöjda besökare som pratar gott om Nyköping och som längtar tillbaka, säger Erik Lindhe.

Utöver att vi gärna besöker släkt och vänner värderar (framför allt yngre generationer) det som känns äkta, lokal förankring, personliga tips och meningsfullhet när vi reser och söker upplevelser. Här är Nyköpingsguiden en bra plats att hitta utflyktsmål och aktiviteter runt om i kommunen, både för oss som Nyköpingsbor och för våra besökare.

Nyköping alltmer attraktivt för Stockholmarna

Av dem som deltog i undersökningen och svarade på frågan om de besökt Nyköping är 44 procent från Stockholms län vilket är en kraftig överrepresentation jämfört med deras andel av befolkningen. Det är goda nyheter för företag inom handel, restaurang, hotell, konferens, evenemang och upplevelser.

– Att Nyköping är ett av de mest populära alternativen nära Stockholm betyder mycket för näringslivet. Det stärker kundunderlaget och öppnar för nya etableringar och samarbeten, säger Erik Lindhe.

Puls, aktiviteter och evenemang efterfrågas

Deltagarna i utvärderingen har önskemål om mer puls i staden som fler aktiviteter, evenemang och upplevelser under året. Man vill ha mer av det som lokala företag redan arbetar aktivt med: nya matupplevelser, evenemang, kultur och handel. 

- Utveckling av befintliga och nya evenemang både i stan och på landsbygderna är exempel på hur vi arbetar för att driva samverkan. I centrum är projektet levande torg ett exempel på samverkan genom Nysam där vi tillsammans tar tillvara på de flöden av besökare som evenemangen skapar, men också i hur vi generellt skapar bättre förutsättningar för handel och besöksnäring, säger Erik Lindhe.