Alla ärenden - en ingång

11 juni 2025
Kommun och politik

Nu kan vi i Nyköpings kommun hjälpa dig med alla sorts ärenden genom vår kundservice. Oavsett om det gäller bygglov, skolskjuts eller frågor om hemtjänsten har du en väg in till att få svar på dina frågor. Välkommen!

– Vissa föredrar att mejla och andra ringa, mer sällan kommer någon förbi personligen. Tidigare har verksamheterna haft olika öppettider, men nu har vi samlat allt under samma kontaktväg så att det ska bli enklare och gå snabbare att lösa sina ärenden. Över 80 procent får svar inom 1 minut. Lite mer än hälften av alla ärenden som kommer till kundservice löser vi direkt i kundservice, säger Mikaela Nissander, chef för kundservice.

Frågor får svar snabbare

Mycket av det Nyköpingsborna frågar om får svar i en första kontakt med hjälp av medarbetarna i kundservice, som har bred kunskap om kommunen.

Annat kan behöva insats av en handläggare eller annan person. Då tar kundservice en del uppgifter och lägger för vidare hantering hos rätt verksamhet. De kontaktar dig i sin tur då de hunnit titta på ärendet. Det gäller även när man söker kontakt med en handläggare då de är upptagna med just handläggning.

– Samhällsbyggnad, som var först in i kundservice, har sett att tiden för hantering av ärenden blir kortare. Det är bra för alla, säger Mikaela Nissander.

Här når du kundservice

Telefon och mejl vardagar 7-16:

0155-24 80 80

kundservice@nykoping.se

Besök:

Stadshuset, entrén, vardagar 8-17

Tekniska divisionen, Tillverkarvägen, Arnö, vardagar 7-16

Frågor/svar:

  1. Vilka är fördelarna med gemensam kundservice?
    Fler kan få hjälp med sina ärenden snabbare. Du väljer vilket sätt som passar dig bäst att kontakta oss, telefon, mejl eller ett besök. I stället för att ha koll på olika kontaktvägar till olika verksamheter så är det samma för alla frågor: kundservice@nykoping.se eller 0155-24 80 80.

  2. Varför har verksamheterna inte längre egna telefontider?
    Det var svårare att nå verksamheterna när de enbart hade telefontider vissa dagar och tider. Nu kan många frågor få svar alla vardagar 07-16. Medarbetarna på kundservice har bred kunskap om verksamheterna och löser många frågor direkt vid första kontakten.

  3. Jag vill ringa direkt till en handläggare, går det?
    För att så många ärenden ska gå så fort som möjligt tar medarbetarna i kundservice de inledande frågorna. Om och när du blir tilldelad en handläggare har ni vidare kontakt med varandra eller så kan du söka kontakt med personen via kundservice. Handläggaren ringer i så fall upp dig.

  4. Vilka ärenden kan jag göra via kundservice?
    Många ärenden kan du göra direkt på webben: nykoping.se. Där finns e-tjänster för exempelvis ansökan om skolskjuts, bygglov och hemtjänst. Använd också sökfältet för att hitta svar på vanliga frågor. Om du har en specifik fråga, ring eller mejla oss så hjälper vi dig direkt eller ser till att du får kontakt med rätt person.

  5. Jag vill träffa någon, går det?
    Du kan fortfarande besöka oss i kundservice i stadshuset och på Tekniska divisionen på Arnö. Om vi inte kan hjälpa dig där så tar vi ditt ärende och skickar till rätt verksamhet för vidare hantering. Berörd verksamhet kommer sedan att återkoppla till dig.