Snabbare uppföljning av brister i livsmedelsverksamheter
Flera förändringar planeras inom livsmedelskontrollen för livsmedels- och dricksvattenverksamheter under kommande år. Redan nu ändras arbetssättet för uppföljning av avvikelser, alltså brister i verksamheten, som upptäcks vid en livsmedelskontroll.
Livsmedelsföretagare har två veckor på sig att lämna yttranden på kontrollrapporten som skickas efter en utförd kontroll i deras verksamhet.
– Nytt är att beslut om åtgärder kan komma att fattas två veckor efter att kontrollrapport har skickats, säger Emma Bergenrup, enhetschef på livsmedelsenheten på Nyköpings kommun.
Ett yttrande kan påverka vidare uppföljning i ärendet. Livsmedelsföretagare kan i sitt yttrande till exempel beskriva att de inte håller med om bedömningen eller att de har åtgärdat avvikelserna.
Förändringen görs för att livsmedelskontrollen ska bli mer verkningsfull, rättssäker och riskbaserad.
– Våra kontroller görs för att konsumenten ska kunna känna sig trygg med att maten är säker och inte bli lurad av information om livsmedel som hen köper eller äter, säger Emma Bergenrup.
Företagare som är direkt berörda får ett brev om förändringarna.
Läs mer om livsmedel och livsmedelskontroller här.