
Gemensam Inga Lindström-sajt ska locka hit tyska turister
Nu tar flera kommuner söder om Stockholm krafttag för att positionera sig på den tyska resemarknaden och få fler tyska gästnätter. Den 31 januari lanseras en ny Inga Lindström-sajt på den tyska resemarknaden som väntas bli ett viktigt verktyg för att locka fler turister.
Inga Lindström är en framgångsrik romantisk tv-serie som utspelar sig i svenska miljöer. Serien älskas av många tyska familjer som gärna vill se miljöerna på riktigt när de besöker Sverige.
Visar upp fina besöksmål
Det är kommunerna Nyköping, Oxelösund, Trosa, Södertälje, Norrköping, Söderköping, Linköping samt STUA och Visit Östergötland som gått samman om initiativet. Sörmland har länge erbjudit många attraktiva filminspelningsmiljöer, även privata. På webbplatsen kan turisterna själva hitta många av de ställen som förekommit i tv-serien, däremot inte privata miljöer och egendomar. I Nyköping visas exempelvis hamnen, Nyköpingshus, Åpromenaden, Nynäs slott och Stendörren. Alla deltagande kommuner presenteras med aktuella bilder från populära miljöer.
Enorm tittarsuccé
Bakom produktionen står det tyska produktionsbolaget Bavaria Film som hittills spelat in cirka 80 avsnitt. Tv-serien har visats sedan 2004 och går på kanalen ZDF. Den är en återkommande publiksuccé i Tyskland som lockar cirka åtta miljoner tittare varje gång.
På webbplatsen hittar besökarna lätt tips på rundturer och teman - på tyska. Den som vill översätta informationen till annat språk får använda Google Translate. I satsningen ingår också att driva kampanjer på facebook. Målgrupper är i första hand kvinnor, tyska researrangörer och tysk media.
Webbplatsen https://www.ingalindstrom.com/ blir synlig från och med 31 januari 2019.