Vanliga frågor och svar om Schoolsoft

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om Schoolsoft. Webbsidan kan komma att fyllas på. 

Information 2 maj 2024  - Två nyheter från Schoolsoft

  1. Ny version av appen = alla vårdnadshavare behöver uppdatera appen till den senaste versionen. Version 1.1.3 finns i Appstore och Play Butik. Sök efter Schoolsoft Vårdnadshavare. Inloggning i nya appen sker på samma sätt som tidigare med BankID. 
  2. Om du använder BankID på annan enhet, till exempel om du loggar in i Schoolsoftappen på en läsplatta och har BankID i din mobil - så kommer det nu vara en rörlig QR-kod som läses in i BankID-appen och möjligheten att skriva in personnummer försvinner. - Det är BankID som har infört den här säkerhetsfunktionen. Detta för att förhindra bedrägerier. 

Manualer till den nya appen hittar du under rubriken Filer & Länkar i vänstermenyn i Schoolsoft på webben: sms.schoolsoft.se/nykoping. Inloggningen på webben påverkas inte av uppdateringen. 

 

All information on our webbsite nykoping.se can be translated into different languages. Please read instructions here. 

Hur loggar jag in i Schoolsoft?

Här hittar du instruktioner samt länk till inloggningssida.

Hur ska jag göra för att få aviseringar/meddelanden från Schoolsoft?

Under Min profil i Schoolsoft lägger du in din epost och ditt mobilnummer samt väljer vilken kanal du helst vill ha information skickat till. I mobilen kan du välja att ha push-notiser påslaget så att du ser när ett meddelande skickats till dig i appen.

Jag gillar appar. Vart hittar jag Schoolsofts app?

Du hittar mobilappen för Schoolsoft Skolplattform där du hittar dina vanliga mobilappar.

För att kunna börja använda Schoolsoft-appen måste du först logga in via webben och godkänna användande av appen. Detta gör du under "Min profil", kryssa i ”Åtkomst från App". Se instruktioner på denna webbsida. 

Varför finns bara viss information i appen? 

Schoolsoft är ett stort system och är fyllt med många funktioner. Steg för steg anspassar Schoolsoft appen för att bli mer "native". Se till att alltid uppdatera appen när det kommer nya versioner och ta del av informationen i appen i "Vad jobbar vi på?". 

Kommer jag in till Schoolsofts webbsida via appen? 

Under "Mitt konto" och barnets namn finns en liten ruta med en pil i - den skickar dig vidare till webbversionen av Schoolsoft. 

Varför måste jag logga in på nytt på webben för att se viss information?

Går du vidare till webben via appen behöver Schoolsoft säkerställa att du har rätt behörighet att se den information som finns på webbsidan. 

Varför finns det ingen information om mitt barn i flera av menyerna i Schoolsoft? 

Gammal information från det tidigare systemet Elevinfo (även kallat Edwise) kommer att importeras till Schoolsoft.

Kommer skolans blogg/sites att läggas ner?

Schoolsoft ersätter flera av skolans kommunikationskanaler och detta betyder att mycket av den information tidigare fanns på bloggar eller på Googlesites-sidor återfinns i Schoolsoft istället.

Ska Google Classrum tas bort?

Google Classroom finns kvar och ditt barns befintliga klassrum kommer att vara kvar hela vårterminen. Google Classroom kommer att integreras med Schoolsoft under sommaren 2021 och vara klart till skolstarten hösten 2021.

Hur kan jag få hjälp eller mer information?

I Schoolsoft finns en hjälpfunktion som vi vänligt hänvisar till. Hittar du inte vad du söker efter ber vi dig kontakta ditt barns lärare som hjälper dig.

Vi har inte svar på alla frågor just nu utan många frågor kommer att besvaras under januari/februari när vi är igång.

Öppna sidomeny